27 december 2010

~ Vår julafton ~

Åh, en sån mysig julhelg vi haft! Ätit (läs: äter) massa god mat och godsaker av alla dess slag, fått jättefina klappar och umgåts massa med familjen:) Detta var första julen på ett tag nu som vi har jultomte också och lilla skruttan blev faktiskt inte rädd! Undra på om hon visste vem som gömde sig där bakom?;) Det går inte heller att beskriva så mycket bättre och roligare och magisk julen blir när man har barn! Att se Joline sitta där i soffan med förvånad blick alldeles täckt av julklappar är oslagbar. Älskade unge! Och visst var det hon som kammade hem den största skörden, haha! Precis som det ska vara:) Jag och Henrik fick också jättemycket fint av våra nära och kära, tack så mycket!

På julaftonsmorgonen så vaknade vi hela familjen i dubbelsängen kl 8, sovmorgon med andra ord, och självklart flög jag upp i sängen stressad som vanligt. Älskling fick påminna mig att det faktiskt är julafton och att vi bara ska ta det lugnt:) Vi tassade ner i pyjamasar och morgonrockar och åt tomtegröten som jag förberett dagen innan och skinkstutar. Vi tände ljus och bara myste. Det är inte så länge till som man kan tända levande ljus till frukosten så vi passar på!
Efter frukost sprang vi runt och klädde på oss på olika håll och packade väskor (mycket packning ska med när man har barn) och givetvis katten skulle ju med också. Kom iväg vid 10-snåret och sprang in en snabbis på affärn i Strömsund innan vi åkte vidare, tydligen fattades dill till sillen. Älskling kom istället ut med persilja och fick springa in igen;)

11.00 var vi framme hos mamma och pappa. Dags för dopp i grytan! Riktigt, riktigt gott var det och det är inte jul om inte man har ätit det:P Sen är det tradition att släkt från pappas sida kommer och fikar kl 13. Långbord dukas upp inne i sal´n och så får man trängas där bland all fika och släkt. Har man tur så hamnar man vid bordet, annars får man sitta i soffan eller i köket:P Som varje år så har man gjort alldeles för mycket kakor och fika så att det blir över så det räcker till påsk. Dum som jag är har ju jag bakat hemma i år också så det är enorma mängder! Hönsen får nog festa till det lite också tror jag:P

Efter Kalle så börjar jag, Elina och mamma att förbereda julbordet med allt gott och kl 17 äter vi:) Joline kastar mat omkring sig som vanligt:P Men vi andra äter så vi håller på att spricka. Herregud... inte tror jag att jag känt hunger på hela julhelgen! Vi myser ner oss i soffan sen för att smälta maten lite innan tomten ska komma. Mamma går och "köper tidningen" och vi andra väntar med spänning. Joline bara stirrar på tomten när han kommer in, hihi, och så delas alla klappar ut. Joline sitter i mitten och har en mur av klappar runt sig! Självklart så måste mamma och pappa då hoppa in och hjälpa till;) Många fina leksaker och kläder fick hon! Bl.a. alla Astrid Lingren filmerna och dem visas just nu varm på vår tv. Tack alla ni för alla fina klapparna! Resten av kvällen så åt vi ännu mera godis i soffan och Joline lekte med sina nya leksaker.

Några bilder



En liten läskig fotnot så här i slutet, detta är det 666:e inlägget... huuu...

Inga kommentarer: