21 oktober 2010

Med skogen bara runt knuten

Både idag och igår så har jag och Joline varit ute på svampjakt! Har aldrig någonsin tänkt tanken på att ge mig ut att leta (är livrädd för att plocka något giftigt!!!) men när E berättade att de varit ut och hittat så gav jag det en chans ändå:) Vi har ju ingenting att göra om dagarna inomhus, så mest för att ha något att göra gav vi oss ut och letade. Och inte alls var det svårt att veta när man väl hittat en trattkantarell! Blev ju helt till mig när jag insåg att det fanns flera, haha. Så vi plockade ca en halv ICAkasse. Djupfrysta var de också eftersom det varit minusgrader, men lika glad var jag:P Hem och sen låta dem tina och så rensa. Till lunchen idag så blev det en underbart god toast med gräddstuvade kantareller;) Inget att rekomendera om du vill förlora några kilon dock:P Ett tips är att strö en nypa socker över när du steker(inget för bantare), fantastiskt gott! Och Joline åt som hon aldrig fått mat förr! En gourmet min lilla tös;)

Tänkte på det när jag stog där i mossen idag och letade kantareller, vad otroligt vackert det är här ute. Samtidigt som man är ute i det fria så känns det så omfamnande att stå där i dalen bland alla träden som tornar högt upp, nästan till himlen, och mossiga stubbar. Vandra längs med stigar som så många andra vandrat på innan oss.

Vi satte oss jag och Joline mitt i det hela och åt vårt mellanmål, nästan så Joline slumrade till när hon satt där i den mjuka mossan ett tag. Går man upp för berget en bit också så får man en sån fantastisk utsikt med. Så inte är jag bitter för att jag och Henrik köpt hus mitt ute i skogen;) Helt fantastiskt ska det bli!

Nu så väntar jag på att min stora älskling ska komma in från garaget så vi ska gå på promenad. Sen blir det ett bad och en toast till:P


1 kommentar:

Anonym sa...

MUMS!;) Ibland måste man unna sig av livets goda! Och visst har du rädd om skogen! Det måste vara den bästa platsen, och bästa skogen av alla måste väl ändå vara "vår" äspnäs skog?

KRAM!