8 augusti 2011

Plan B - avblåst!

Åh, ja! Jag kom in på Ekonomutbildningen på Mittuniversitetet!!!! Jag är så himla glad! Om 3 år så (förhoppnigvis;)) så är jag färdigutbildad ekonom:D Som antagligen ska ut och jobba eller starta eget;) Jag hoppas att ekonomispåret är mer min grej än denna kurs har varit för mig. Det är intressant att försöka bena ut olika konflikter och varför dem uppstår, men det är svårt att komma fram till ett bra svar. Dessutom är det svårt att inte bli påverkad av hur dessa människor och grupper agerar. Näe, siffror kanske är mer mitt område!

Men jag tror att alla skulle behöva läsa lite mer om religion, konflikter osv. Att ha en insikt i andra människors kulturer och religioner är ett sätt att kunna förstå och att kunna bemöta andra människor i andra kulturer på ett bättre sätt. För det är fördomar mot andra grupper/religioner/kulturer som bl.a. gör att vi skiljer på "vi och dem", vilket är ett utav sätten som fundamentalistgrupperna gör för att lättare legitimisera våld. För dem finns det "goda & onda" i världen, dvs "vi" är dem goda och "dem" är de onda. Det finns inga gråzoner. Det är just också fördomarna mot "dem andra" som formar "vi"i gruppen, för eftersom att "dem" är de onda så måste "vi" är dem goda så måste vi vara/tro tvärtom vad "dem" är/tror.

Så nu känns verkligen denna gråa regniga måndag lite gladare! Även om det verkligen är en kontrast att samtidigt sitta och läsa om kristna terrorister/fundamentalister och Oklahomabomben... & på ondsdag är det tentan som ska skrivas och då ska jag försöka diskutera hur dessa grupper tänker. Som sagt, inte det lättaste att sätta sig in i.

Inga kommentarer: