21 maj 2010

Ost & skinkpaj på begäran;)

Denna pajen bjöd jag gästerna på dopet på. Den blev visst populär så receptet kommer här!

6 portioner

PAJDEG

3 dl vetemjöl
50g smör
1 dl kesella (kvarg)

FYLLNING

100g rökt skinka (jag använde kassler)
3 ägg
2 dl mjölk
1 dl grädde
150g riven ost (jag hade i hälften prästost & hälften Gouda)
salt & peppar
timjan

Blanda ingredienserna till degen och arbeta ihop till en smidig deg. Låt degen vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Tryck ut degen i en rund pajform och förgrädda i ca 10-15 min. Låt svalna.

Strimla skinkan och lägg den i pajskalet. Strö över osten. Blanda samman ägg, mjölk och grädden. Krydda med salt, peppar, timjan och häll i.

Grädda i ca 20 min, tills äggstanningen är klar och pajen fått en gyllenbrun färg.

1 kommentar:

kakmonstret! sa...

Tack=)

Den var sååå god! allt var så gott:D
Kram

Jag har en blogg:P
http://aleaiactest.blogg.se/