27 november 2009

Förlossningsberättelse - Joline

Tänkte att det var på tiden att jag la ut en förlossningsberättelse! Kommer att skriva rakt av journalen med mina egna kommentarer. Ni måste förstå att efter 16 timmar på förlossningen och med ganska mycket lustgas, så kan minnet svika en lite;)

Iaf så åkte vi in på förlossningen på tisdag natt, pga oregelbundna värkar sen måndag eftermiddag så var det här andra natten utan sömn. Ville åka in och kolla om värkarna hade gjort nån värkan, annars kanske jag kunde få något som gjorde att jag kunde få sova.

Kommer in på förlossningen vid 2-tiden på natten och blir visad till ett förlossningsrum där en barnmorska gör en CTG och undersöker om värkarna gjort någon skillnad. Det visar sig att livmodertappen är helt utplånad och jag är öppen 5 cm! Jag kan andas ut;) Ville verkligen inte behöva åka hem igen med onda värkar!

02.30 - Ställer sig i duschen.
Så skönt! Men efter ett tag blir det jobbigt att stå och värmen gör mig snurrig.
03.00 - Lägger sig i badet.
Får byta rum till ett med badkar. Lyx!:P Bara jag inne och föder vid den här tiden. Badet är superskönt ligger och plaskar på och dricker sockerdricka:) Just då känns det inte alls svårt att föda barn;)
04.00 - Tycker badet är jättebra, känner knappt av värkarna.
04.40 - Yttre CTG inledd.
05.02 - CTG - reg avslutad.
05.12 - Klart fostervatten avgår.
Barnmorskan tar hål på hinnorna. Känns jätteläskigt med allt vatten som forsar ut! Får på mig snygga nättrosor och en jättebinda:P
05.30 - PVK satt.
Nån droppgrej som dom sätter i handen. Gör ondare än värkarna tycker jag då:P
06.15 - Yttre CTG inledd.
06.30 - Kissat på toa.
Mycket intressant fakta:P
06.35 - CTG-reg avslutad.
07.00 - Ny barnmorska.
07.25- Kissat.
07.30 - Yttre CTG inledd.
08.00 - Står upp med RA-bord.
Är uppe och går med gå-bord och lyssnar på Rix FM:)
08.40 - Tycker att värkarna tilltar i styrka och smärta, börjar andas lustgas 50/50.
Underbart! Bli lite smått snurrig:P Ber Henrik höja radion och dansar lite vid gå-bordet oxå. Haha!
08.47 - CTG-reg avslutad.
09.20 - Kissat.
09.50 - Amniotomi på ytterligare en hinna.
Alla hinnor togs inte sist, så BM tar hål på de sista.
09.55 - Står upp vid RA-bordet. Andas på bra med lustgasen.
11.23 - Syntocinon kopplas.
Får värkstimulerande dropp så att värkarna ska bli bättre.
11.35 - Skalp CTG inledd.
De sätter en skalp CTG på lillans huvud för att se hur hon mår därinne.
14.05 - Kissat.
14.15 - Senaste 40 min nedsatt variabilitet. Reagerar fint vid VU acceleration. Dr X ser kurvan, avvaktar tills vidare.
Här börjar det stanna av. Värkarna blir inte tätare.
15.00 - Tycker att värkarna blivit mer smärtsamma och att det trycker på nedåt, höjer lustgasen till 70/30.
Nu börjar det blí jobbigt! Riktigt ont gör det när det trycker på. Prövar sitta i sängen också, men får inte, då bebis måste få komma ned;)
15.38 - Provar att ligga en stund på vänster sida, andas på bra med lustgasen.
Henrik går ner till cafeterian, han har ju inte ätit något. Ligga på sidan gör helvetiskt ont! Klarar inte av att ligga länge och Henrik finns inte där och kan stötta.
16.25 - Fortsatt nedsatt variabilitet emellanåt. Fin reaktion vid VU. Dr Y tillkallas för att bedömma kurvan(CTG).
Fortfarande går det inte framåt som de vill.
16.30 - Beslut om Laktatprov som tas av Dr Z.
Prov tas på lillan för att se så hon fortfarande mår bra.
16.45 - Kvarvarande kant framåt masseras bort och försvinner. Fostrets huvud strax ovan bäckenbotten.
Ont, ont! Men äntligen händer det något!
16.58 - Krystvärkar.
Jag tar i för kung och fosterland! Henrik stödjer upp mitt huvud och jag varierar mellan att hålla i mina ben för att få kraft och dra i en hoprullad handduk som BM håller emot. Krystvärkarna känns som att kräkas fast åt andra hållet! Inte lika onda som öppningsvärkarna.
17.45 - Krystningen går nu fint framåt, krystar i benstöd. Huvudet skymtar.
BM frågar om jag vill känna på huvudet. Jag säger nej, men känner ändå:P
17.55 - Fostrets huvud i genomskärning.
18.00 - Födelse. Flicka i framstupa kronbjudning som skriker direkt.
Underbar känsla! Smärtan är över och lillan läggs på min mage medan Henrik klipper den korta navelsträngen. Nu är vi en familj<3

Det här blev långt;) Men sen var det en lång förlossning också! Stannade av när jag var öppen 8 cm, en kant kvar som BM masserade bort. Anledningen att det tog så lång tid var Jolines korta navelsträng (31cm, normalt är den 50-60cm) vilket gjorde att hon kan ha fastnat i den och kom då ner snett när hon skulle ut. Och det gjorde så att det blev en kant, när hon inte kunde skruva sig ner ordentligt. Precis innan krystvärkarna började ville doktorn förlösa henne med sugklocka, men BM trodde att vi skulle klara oss utan. Tack och lov! Men nog blev jag nervös när läkaren och sköterskor stod utanför och kollade när jag började krysta:O Får en liten bristning bara som sys med ett stygn, fördelen med att det inte gick fort fram:) Ovanligt lite enligt BM;)

Idag kommer jag inte alls ihåg smärtan! Att det gjorde ont vet jag, men inte hur det kändes. Citerar min kloke far:P "Det ska göra så ont så man inte kommer ihåg det!" Kanske stämmer;)

Det var min berättelse:) Som sagt kan jag inte berätta allt eftersom jag har lite minnesluckor från slutet av förlossningen pga smärta, lustgas och lite sömn. Men skulle inte tveka att göra det igen!

Älskar min fina lilla familj<3

1 kommentar: